Musk, Çinli elektrikli araç üreticilerinin ticaret engelleri olmadan da hakim olabileceği konusunda uyardı
Tesla Inc. (NASDAQ:TSLA) CEO’su Elon Musk Çarşamba günü Çinli elektrikli araç (EV) üreticilerinin oluşturduğu rekabet tehdidi hakkındaki endişelerini dile getirerek, ticari engeller olmasaydı küresel rakiplerini “yok edebileceklerini” belirtti. Bu temkinli duruş, yatırımcı Warren Buffett tarafından desteklenen BYD Co Ltd’nin (SZ:002594) geçen çeyrekte küresel elektrikli araç satışlarında Tesla’yı geride bırakmasıyla ortaya çıktı. Tesla’nın 2023 yılı boyunca yaptığı agresif fiyat indirimlerine rağmen BYD’nin çeşitli ve daha uygun fiyatlı araç serisi ona rekabet avantajı sağladı.
Mesai sonrası analistlerle yaptığı görüşmede Musk, Çinli otomobil şirketlerinin rekabetçiliğini kabul etti ve tarifelerin veya ticari sürtüşmelerin varlığına bağlı olarak uluslararası başarı için önemli potansiyellerinin altını çizdi. Bu engeller olmadan Çinli elektrikli araç üreticilerinin dünyadaki diğer birçok otomobil şirketinden daha iyi performans gösterebileceği konusunda uyardı.
Tesla’nın kar marjları, geçen yıl yüksek borçlanma maliyetleriyle karşı karşıya kalan tüketicileri çekmek için fiyat savaşı başlatmasından bu yana baskı altındaydı ve bu durum yatırımcılar arasında endişeye neden oldu. Musk, Tesla’nın mevcut araç yelpazesiyle “maliyet azaltmanın doğal sınırına” ulaştığını belirtti. Tesla, daha ucuz rakiplerine karşı koymak için, 2025 ortalarında Teksas’taki fabrikasında “Redwood” kod adlı yeni, daha düşük fiyatlı, toplu pazara yönelik kompakt bir crossover’ın üretimine başlamayı planlıyor.
Uygun maliyetli üretimleri ve istikrarlı tedarik zincirleriyle tanınan Çinli elektrikli araç üreticileri, küresel varlıklarını hızla genişletiyor. SAIC Motor gibi şirketler, nakliye maliyetlerini yönetmek için daha fazla araç taşıyıcısı sipariş etmek de dahil olmak üzere yurt dışı satış çabalarını artırıyor. BYD ve Nio Inc. NIO (NYSE:NIO) gibi markalar güvenilirlik ve emniyet açısından orta sıralarda yer alsa da, araç içi teknoloji ve pil değişimi gibi yenilikçi özellikleriyle Çin’de popülerdirler.
Çin’in elektrikli araç segmentindeki rekabeti konusu da ABD siyasetinin odak noktası haline geliyor. Lider Joe Biden, Çin’in elektrikli araç pazarına hakim olmasını engelleme kararlılığını vurgularken, bu yıl Cumhuriyetçi adaylığa yeniden aday olan eski Başkan Donald Trump, ABD’ye yapılan tüm ithalatlarda evrensel %10 gümrük vergisi uygulanması çağrısında bulundu. Çin’i en çok tercih edilen ülke haline getiriyor. Ticaret statüsünün iptal edilmesini önerdi.
Musk, Çinli elektrikli araç şirketleriyle işbirliği yapmak için “açık bir fırsat” olmasa da, onların Tesla’nın şarj ağına erişmesine ve otonom sürüş yazılımı da dahil olmak üzere teknolojilerini lisanslamasına açık olduğunu söyledi. Bu arada Avrupa Konseyi, AB imalatçılarını devlet sübvansiyonlarından faydalandığı iddia edilen daha ucuz Çin ithalatlarından korumak için cezai tarifeler getirilip getirilmeyeceğini değerlendiriyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zeka yardımıyla oluşturulmuş, bir editör tarafından çevrilmiş ve incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şartlar ve Koşullarımıza bakın.