Abdulkadir Uraloğlu: Kalkınma Yolu Projesi’nde 2024’te önemli ilerleme kaydedeceğiz
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul’da düzenlenen ‘Ukrayna’nın Yeniden İmarı Forumu’na katıldı.
Burada konuşan Bakan Uraloğlu gündeme ilişkin açıklamalarda bulundu.
Dünyanın izlediği savaşa, Türkiye’nin değerli projelerine ve hayata geçirilecek çalışmalara değinen Uraloğlu, Irak ve diğer bölge ülkeleriyle yürütülen Kalkınma Yolu’na ilişkin değerlendirmede bulundu.
“Cumhurbaşkanımızın soykırım konusunda büyük çabaları var”
Uraloğlu, Rusya ile Ukrayna arasında yaşananların, Gazze ve Filistin’de devam eden soykırımın kendisini derinden üzdüğünü belirtti. “Cumhurbaşkanımız, Ukrayna-Rusya savaşının yanı sıra İsrail’de, Gazze’de Filistinli kardeşlerimize uygulanan soykırımın durdurulması ve bunun engellenmesi için büyük çaba sarf etti. Umuyorum ki bu çabamızla en kısa sürede sonuç alacağız ve masum insanların öldürülmesini önlemek, savaşları bir an önce durdurmak için her zaman birlikte çalışacağız ve sonuç alacağız.”dedi.
“Tam dört saatte altmış yedi ülkeye ulaşabiliyoruz.”
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin stratejik konumunun önemine dikkat çekerek, “Konumumuz 4 saatlik uçuş mesafesinde olduğundan 67 ülkeye tam 4 saatte ulaşabiliyoruz. 40 trilyon dolarlık bir gayri safi milli hasıladan, 8,5 trilyon dolarlık bir ticaret hacminden bahsediyoruz. Dolayısıyla Türkiye’nin böyle stratejik bir konuma sahip olduğunu görüyoruz.”dedi.
“Kalkınma Yolunu hayata geçirmeyi planlıyoruz”
Uraloğlu, Türkiye’nin nakliye, ulaşım ve ticaret koridorları açısından önemli bir yerde olduğunun altını çizdi.
Kalkınma Yolu Projesinin değerine değinen Bakan Uraloğlu, şunları söyledi: “Son dönemde özellikle Süveyş Kanalı’nda yaşanan sorunların ardından Ümit Burnu’na dönen taşımacılık en çok gündemde… Bugün düşündüğümüz Kalkınma Yolunu hayata geçirmiş olsaydık Pekin’den çıkan bir kargo, Londra’ya yalnızca 26 günde ulaşacak. Süveyş Kanalı’na 35 günde ulaşabiliyor. Ancak yaşanan zorluklar nedeniyle çoğunlukla Ümit Burnu’na yönelmiş durumda ve bu ulaşım ve ticaret yaklaşık 45 günde gerçekleşebiliyor.
Irak ve diğer bölge ülkeleriyle birlikte yürütülen Kalkınma Yolu, Irak’tan başlayıp Ovaköy’den Türkiye’ye gelen, demiryoluyla Türkiye’yi geçerek Karayipler’deki 3 deniz limanına bağlayan 1200 kilometre uzunluğunda bir yol. Deniz, Ege Denizi ve Akdeniz. Kalkınma Yolunu hayata geçirmeyi planlıyoruz. 2024 yılında bu noktada önemli bir ilerleme kaydedeceğiz.” söz konusu.
“Ulaşım ve iletişime 250 milyar dolar yatırım yaptık”
Ulaştırma ve iletişim alanındaki yatırımlara da değinen Uraloğlu, şöyle konuştu: Ülke olarak son 21 yılda ulaşım ve iletişime 250 milyar dolar yatırım yaptık. Şu ana kadar çoğunu karayollarında yaptık. Ancak bundan sonraki kısmı ağırlıklı olarak demiryolları üzerinde yapmayı planladık.“dedi.
“Dünyanın orta açıklığıyla en büyük köprüsü”
Bakan Uraloğlu, otoyol kesiminde yapılan yatırımların Türk müteahhit ve Türk mühendislerin işi olduğuna dikkat çekerek, şöyle konuştu: 1915 Çanakkale Köprüsü. Orta açıklığı 2023 metredir. Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yıl dönümünü simgelemektedir. Merkezi açıklığıyla dünyanın en büyük köprüsü. Aslında yaklaşık 1,8 milyar dolarlık bir yatırımla hayata geçirdik. Kesinlikle denizdeki zorluklarla inşa edilmiştir. Bir mühendis ve yönetici olarak bu süreçte yer almaktan gurur ve mutluluk duyduğumu sizlere belirtmek isterim. Bu yolun devamındaki 101 kilometrelik otoyolu da tamamlayarak hayata geçirdik. 3 gidiş 3 gidiş şeritli bu köprü ve otoyolu 4,5 yıl gibi kısa bir sürede tamamladık.“dedi.
“Günde 80 bine yakın araç burayı kullanıyor”
Uraloğlu, Avrasya Tüneli’nin deniz altında da değerli bir tünel olduğunu belirtti. “Boğazın üzerinden geçen ilk deniz altı yolu bağlantısıdır. Bu kısım tamamlandığında yaklaşık 14,6 kilometrelik bir proje oluyor. Burayı tamamlayıp hayata geçirdik, şu anda günlük 80 bin civarında araç kullanıyor. Bir diğer projemiz ise Osmangazi Köprüsü. 2016 yılında tamamlayıp trafiğe açtığımız köprü, kendi sınırında dünyada 7. sırada yer alıyor. “Ülkemizin kuzey-güney aksında önemli bir köprü.”söz konusu.
“Marmaray Projesi denizaltısı ilk raylı sistem geçişidir”
Uraloğlu, yüksek hızlı tren işleten dünyada sekizinci, Avrupa’da ise altıncı ülkeden biri olduğunu belirtti. “Marmaray Projesi ilk denizaltı raylı sistem geçişidir. Anadolu, Asya ve Avrupa arasında. Burada günde yaklaşık 300 sefer yaparak 600 bin civarında yolcu taşıyoruz. Aynı zamanda az önce bahsettiğim orta koridorun demiryolu bağlantısını da bu proje sayesinde sağlıyoruz.“dedi.
“344 kilometrelik mesafeyi yaklaşık 80 dakikada kat edeceğini tahmin ediyorduk.”
Ankara-İstanbul arasında inşa edilecek Üstün Hızlı Tren Projesine değinen Uraloğlu, şöyle konuştu: O güzergâh üzerindeki illeri düşündüğümüzde yaklaşık 25-30 milyonluk bir nüfustan bahsediyoruz. Ve burada süper hızlı tren projesine başladık. Saatte 350 kilometre hızla gidecek olan projenin 344 kilometrelik mesafeyi yaklaşık 80 dakikada kat edeceğini öngördük ve proje çalışmalarına bu yıl başladık. İnşallah 2028 yılına kadar bunun inşaatına başlayacağız.“dedi.
Uraloğlu, Avrupa’ya ikinci demiryolu geçişinin Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden yapılacağını belirtti. “120 kilometrelik demiryolu hattıyla orta koridorun kapasitesini net bir şekilde artıracağız. İnşallah bu yıl inşaata başlayacağız” dedi.Sözlerine yer verdi.
“Hedefimiz 200 milyon”
Havacılık sektöründeki yatırımlara değinen Uraloğlu, şunları söyledi: “Avrupa’nın en işlek ve en büyüğü olan İstanbul Havalimanı’nı hayata geçirdik. En büyük havalimanlarımız Avrupa’da 1’inci, dünyada ise 7’nci sırada yer alırken, Antalya ve Sabiha Gökçen Havalimanlarımız da Avrupa’da ve dünyada sıralama ve kapasite açısından ön sıralarda yer alıyor. İstanbul Havalimanımız gerçekten gözbebeğimiz. Sadece bu yıl burada 78 milyon insanı ağırladık. Hedefimiz 200 milyon. Biz de bunun üzerinde çalışıyoruz. “Hem ek pistler hem de ek terminallerle.”dedi.
“Turistik amaçla da yoğun olarak kullanılıyor.”
Dünyada deniz üzerine inşa edilen havalimanlarından birinin 2015 yılında Ordu Giresun’da hizmete açıldığını hatırlatan Uraloğlu, şöyle konuştu: “Havalimanının kapasitesini artırıyoruz ve burası bizim için değerli ve turistik amaçlı yoğun olarak kullanılıyor. Yine Akdeniz Bölgesi’ndeki Çukurova Bölge Havalimanı’nı da inşallah önümüzdeki ay içerisinde hizmete açacağız.” söz konusu.
“İstanbul’umuzda 100 radyo vericisini tek antende birleştirdik”
Denizcilik sektöründe Karadeniz’deki Filyos Limanı’nın tamamlandığını belirten Uraloğlu, ” Şu anda burayı Karadeniz’de bulduğumuz doğalgaz için lojistik liman olarak kullanıyoruz. Ama inşallah önümüzdeki birkaç yıl içerisinde 25 milyon ton kapasiteli burayı da ticari kullanıma açacağız. Yine Doğu Karadeniz kıyısında, Karadeniz kıyısında bulunan Rize lojistik merkezimizi de önümüzdeki yıl tamamlamayı planlıyoruz. Oradan hızla çalışıyoruz. Akdeniz ve Doğu Akdeniz’de iki yeni liman projesi üzerinde çalışıyoruz. Bunlar uluslararası dünya ticaretinde önemli rol oynayacak iki limandır. Orada proje aşamasındayız. İletişim açısından baktığımızda İstanbul’da 100 radyo vericisini tek antende birleştirdik. Biz de burada Avrupa Birliği’nin kabul ettiği elektromanyetik dalgaları kabul edilen seviyenin altına indirdik ve akımı 2,5 kat azalttık. Aynı zamanda çok güzel bir çalışma ortaya çıkardık.”dedi.
“Uzaydaki gücümüzü artıracağız”
Türkiye’nin uzayda da söz sahibi olduğunu vurgulayan Uraloğlu, şöyle konuştu: “Uzaydaki uydularımızı görüyorsunuz. İnşallah 2024 yılında kendi milli ve yerli uydumuzu Amerika’ya gönderip, haziran ayında uzaya fırlatarak oradaki gücümüzü artıracağız. Türk mühendisliğinin ve Türk müteahhitliğinin geldiği noktanın ve yapabileceklerinin sadece Türkiye’de değil tüm dünyada olduğunu özellikle belirtmek isterim. Bu seviyeye ulaşmak için emek veren tüm Türk girişimcilerimize ve mühendislerimize teşekkür ediyorum” dedi.sözlerini kullandı.